آرتور میلر نویسنده نمایشنامه چشم اندازی از پل :

«تئاتر اصلاً زاده شده تا چون شعله‌ای که از خود اخگر می‌پراکند، مشکل بیافریند.»

نگاهی به نمایشنامه چشم‌ اندازی از پل به بهانه چاپ اول کتاب توسط نشر بیدگل

آرتور میلر، نویسنده و مقاله‌نویس ازجمله کسانی بود که در دهه  ۱۹۵۰میلادی در دوره سیاهِ مک کارتیسمِ حاکم در آمریکا محاکمه شد. دوره‌ای که به بهانه‌ی سیاست‌های ضد کمونیستی، بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران را در دادگاه‌های نمایشی محاکمه و مجبور به شهادت علیه یکدیگر کردند، تا آمریکایی بودنشان را به اثبات برسانند. دوره‌ای سرشار از سانسور که در آن بسیاری به اتهام کمونیست بودن شغلشان را از دست دادند، تحت تعقیب قرار گرفتند، بازجویی و محاکمه و از فعالیت منع شدند. میلر آن دوران را « يكى از تاریک‌ترین نقاط تاريخ نوين آمريكا» می‌خواند.

آرتور میلرِ اخلاق‌گرا که در بسیاری از آثارش ازجمله نمایشنامه « مرگ فروشنده »، منتقد رؤیای به‌اصطلاح آمریکایی است از قربانیان سیاست‌های سناتور مک کارتی است.  در آزمون اخلاقی در محاکماتش قرار گرفت. میلر در انتخاب اخلاقی‌اش در دادگاه زیر بار نام بردن از همکارانش نرفت و در سال ۱۹۵۷ به خاطر همین زیر بار نرفتن مجرم شناخته شد. نمایشنامه‌ی « چشم‌ اندازی از پل » که نخستین بار در سال ۱۹۵۵ میلادی در برادوی روی صحنه رفت را همانند اثر دیگر میلر، « ساحر سوزان »، می‌توان بازتابی از این دوره دانست.

اخلاق و انتخاب در نمایشنامه چشم اندازی از پل

نمایشنامه‌ای که مسئله‌اش اخلاق است و انتخاب. انتخاب میان وفاداری و خیانت. انتخاب میانِ قانون، جامعه و نگاه عقلانیت خود فرد. درام در نمایشنامه به کمک همین انتخاب‌ها و آزمون‌های فردی پیش می‌رود. داستان نمایشنامه که آن را می‌توان یکی از احساسی‌ترین نمایشنامه‌های میلر دانست، در دهه ۱۹۵۰ در محله‌ای ایتالیایی در نزدیکی پل برکلین در نیویورک می‌گذرد.

⇓دانلود نمایشنامه چشم اندازی از پل اثر آرتور میلر و ترجمه منیژه محامدی.

ادی کاربن، شخیصت اصلی نمایش، عواطف و گرایش بسیار زیادی به کاترین، خواهرزاده یتیم همسرش دارد. گرایش‌های شاید جنسی. این گرایش‌ها، حسی همراه با حسادت را در درون ادی بیدار کرده‌اند. همه‌چیز خوب است تا این‌که دو نفر از خواهرزاده‌های بتریک، همسر ادی، که مهاجران غیر قانون‌اند، از ایتالیا سر می‌رسند، یکی از آن‌ها عاشق کاترین می‌شود و همه‌چیز تغییر می‌کند و به هم می‌ریزد.

با به وجود آمدن شرایط جدید. رازها افشا می‌شوند و حسادت و نگرانی تمام وجود ادی را فرامی‌گیرد. خودویرانگری شروع می‌شود و همه‌ی این‌ها ادی را به سمت خشونت و خیانت پایانی هدایت می‌کنند. خشونت کاری می‌کند که ادی اخلاقیاتی که خود به آن‌ها پایبند بوده زیر پا بگذارد. و در مقابل قوانین جامعه قرار بگیرد. رفتار خلاف جامعه هرچند اخلاق‌گرا و موافق با قانون می‌تواند منجر به مجازات شود. مجازاتی که جامعه آن را ترتیب داده است. چشم‌اندازی از پل داستان گذر است. گذر همیشه باعث تغییر و تحول می‌شود و انسان را میازماید. تغییر و تحول شخصیت‌ها و شرایط جدید را خلق می‌کنند و شرایط جدیدی انتخاب‌های جدید را به ارمغان می‌آورد.

بخشی از نمایشنامه چشم اندازی از پل.

"<yoastmark

«اِلفیری: قانون یعنی طبیعت. قانون فقط یه واژه‌س برای اون چیزی که حق داره اتفاق بیفته. هروقت قانون غلط می‌شه، برای اینه که اون چیز غیرطبیعیه. اما تو این پرونده، جریان طبیعیه، اگر هم خلاف جریان شنا کنی، رودخونه می‌بردت.»

کتابشناسی.

انتشارات بیدگل به تازگی نمایشنامه چشم اندازی از پل را با ترجمه حسن ملکی منتشر کرده است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید