.چاپ دوم مجموعه داستان «هاملت در نم نم باران» نوشته اصغر عبدالهی همین تابستان توسط نشر چشمه منتشر شد. به همین بهانه نگاهی دوباره به داستان های این کتاب انداختم. هاملت در نم نم باران شامل ۴ داستان ساده، دقیق و به غایت زیبا است.

هاملت در نم نم باران؛ امضای تئاتر بر صفحه های تاریخ 

همین‌ که چند صفحه نخست از داستان اول – که نام کتاب هم از آن گرفته‌ شده.- را خواندم، همچون شناگر نابلد و نا آشنایی برای اولین بار پا در اقیانوس می گذارد، غرق شدم. نام چهار داستان از شخصیت های نمایشی گرفته شده است و همین امر از همان ابتدا داستان ها را در تئاتر غوطه ور می کند.

آنچه داستان های این مجموعه را جذاب می کند حضور تئاتر، دوشادوش تاریخ ایران است. در واقع تئاتر و نمایش به بستری برای قصه گویی عبدالهی است. از رضاشاه تا شروع جنگ اول جهانی، هر کدام از کاراکترها به‌ گونه‌ ای شیفته‌ نمایش‌ اند. هم شیفته دیدن و هم به نمایش درآوردن. این شیفتگان و سحر شدگان تئاتر، به همراه “فرنگیان” – و یا آنانی که “فرنگی” دیده‌اند و چیزی آموخته‌ اند- در تلاش‌ اند برای اجرای آن در سرزمینی که آشنایی چندانی به تئاتر و نمایش، آن‌ هم به شیوه غربی ندارند.

در مجموعه داستان اصغر عبدالهی شخصیت‌ها نه پرواز می‌کنند و نه جادو. و نه در پیچیدگی پیش از حدی غرق می‌شوند. تنها در تلاش‌اند با عشقی که به تئاتر و نمایش مهجور مانده دارند، زندگی کنند. 

درباره تاریخ تئاتر ایران: «تئاتر ايران؛ چشم‌انداز نوآوری و پيشگامی در نمایش مدرن ایرانی(از آغاز تا كارگاه نمايش)».

از متن کتاب هاملت در نم نم باران

«بودن یا نبودن…»

«بفرما مظفر جون، از همین اولش، از همین دیالوگ اول، پیداس چه جور تیاتریه.»

هاملت در نم نم باران نوشته اصغر عبدالهی نشر چشمه
هاملت در نم نم باران نوشته اصغر عبدالهی نشر چشمه

از پشت جلد

اصغر عبداللهی (۱۳۳۴)، نویسنده آبادانی، چنان نام پرآوازه‌ای در ادبیات، تئاتر و سینمای ایران هست که انتشار هر کتابی از او را اتفاقی بدانیم. او در کارنامه‌اش دو مجموعه داستان درخشان در پشت آن مه (۱۳۶۴) و سایبانی از حصیر (۱۳۶۹) را دارد، همچنین فیلم‌ نامه‌ های سیاری که یکی از مشهورترین‌ هایشان خانه خلوت است که به خاطر نوشتنش سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌ نامه‌ دهمین جشنواره فجر را به دست آورد.

مجموعه‌ی هاملت در نم نم باران مشتمل است بر چهار داستان کوتاه که هر کدامشان با یکی از شخصیت‌های شناخته‌ شده‌ تاریخ نمایش مانند اتللو یا هدا گابلر ارتباط دارند. داستان‌هایی که در آن‌ها جهان آدم‌های آرمان‌گرا، تیپاخورده یا فراموش‌شده‌ای را می‌بینیم که می‌خواهند در فضای بسته‌ای خود را ارتقا بدهند و جهان را به چنگ بیاورند. قدرت عبداللهی در ساختن روایت‌های نفس‌گیر، مملو از جزئیات و البته شخصیت‌پردازی‌های استادانه، این کتاب را به مجموعه‌ای مهم تبدیل کرده است.

هاملت در نم نم باران درک تجربه‌ای متفاوت است در داستان‌ نویسی اصغر عبداللهی، که حاضرشده بعد از چند دهه کتاب داستان تازه ای منتشر کند.

کتابشناسی

اصغر عبداللهی ، چاپ دوم، نشر چشمه

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید